Takže úvodem: jde o knihu o Stevu Jobsovi, zakladateli a výkonnému řediteli světoznámé firmy Apple, ovšem nejde o životopis. Leander Kahney, vrchní editor online verze magazínu Wired a autor knihy The Cult of Mac, spíše zkoumal Jobsovy pracovní metody a výsledkem je překvapivě velmi užitečná příručka produktového managementu.
Zacílení znamená říkat ne
Nejprve pár slov o procesu vývoje produktu. Apple má velmi svéráznou produktovou strategii. Inovuje totiž kolem jednoho centrálního tématu. Jde o vytýčený směr – jasnou vizi, chcete-li -, který spočívá v tvorbě tzv. digitálního hubu, neboli jednoho místa, kam se sbíhají všechny digitální činnosti dneška, editací videa počínaje, surfováním po internetu konče. To ale znamená, že ne všechny skvělé nápady dojdou realizace - spousta jich končí v koši a to záměrně.
V praxi to pak vypadá tak, že Apple neuvádí na trh mnoho nových věcí, ale když už něco uvede, stojí to obvykle za to. A to i přesto, že Jobs nevěří na systematizaci inovačního úsilí, takže Apple nemá nějaký podnikový systém, který by pravidelně generoval přelomové nápady. „Inovace vznikají na chodbách a při kávě nebo když vám kolega zavolá v půl jedenácté večer, že prý má skvělý námět...“* vysvětluje Jobs. „Neříkáme si: Teď budeme inovativní! Uspořádáme nějaký workshop! ... To je jako by se někdo snažil udělat dojem a ve skutečnosti na to neměl. ... Je to jako kdyby se Michael Dell pokoušel tancovat. Prostě utrpení.“**
Apple tím pádem na jedné straně utrácí za inovace mnohem méně než konkurenti, avšak na straně druhé ponechává hlavní inovační aktivity jen hrstce vyvolených, jakési inovující elitě. To znamená několik věcí. Zaprvé: žádné kompromisy. Jobs má v produktech hlavní slovo a je podle svých kolegů až nesnesitelně puntičkářský. Každý knoflík musí projít jeho schválením, každé ikoně se věnuje několik týdnů až měsíců vývoje pod jeho přísným dohledem. Produkt se nedostane ven, pokud není podle Jobsových měřítek - tedy dokonalý.
Také to znamená, že výsledný produkt je mnohem více vyhraněný, že přesně cílí na konkrétního uživatele. To je dle mého názoru v produktovém managementu nesmírně důležité a zároveň velmi těžko obhajitelné. Vědomí cíle produktu se často rozpouští v ústupcích zúčastněným stranám. Výsledku pak chybí onen břink, který ho dělá jedinečným.
Spotřebitel na prvním místě
Dalším principem vývoje produktu je důležitost zákazníkovy zkušenosti. Jobs má velmi dobrý smysl pro to, kdo a jak bude s výsledným produktem pracovat, a je neustupný při změnách, které tuto zkušenost nějak narušují nebo komplikují. Produkt musí být srozumitelný a jednoduchý a přes to vlak nejede.
Za zmínku stojí také uvedení nového produktu na trh, které následuje po vývoji. Apple nejprve zašle první kusy vlivným novinářům, kteří připraví recenze ke dni představení. To uvede do chodu kola blogosféry a spustí vlnu šeptandy. Hlavní prezentace produktu se pak připravuje s nejvyšší pečlivostí a připomíná přípravu premiéry nové hry v prestižním divadle. Světla, slova, snímky prezentace – vše musí být perfektní.
A tím to nekončí, poněvadž samotný produkt je pouze jednou součástí zákazníkovy zkušenosti. Ta se dotváří obalem produktu, promyšlenou obchodní sítí, chytlavými reklamami a neúnavným budováním značky.
Takže abych to shrnul. Produktový management u Applu je vlastně vyváženou směsí perfekcionismu, neústupnosti, tvrdohlavosti, nadšení a autokracie. Dlužno podotknout, že jim to zatraceně vychází.
Více o inovacích v Applu nalezente v nové knize Leandra Kahneyho Inside Steve’s Brain, Portfolio (Penguin), 2008.
Žádné komentáře:
Okomentovat